cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van henny meer - WaarBenJij.nu cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van henny meer - WaarBenJij.nu

cuzco

Door: Aad en Henny

Blijf op de hoogte en volg henny

18 September 2005 | Peru, Cuzco

Hoi allemaal,
We zijn nu bijna twee weken in Cuzco. Van Lima naar Cuzco was een uurtje vliegen (alternatief was 22 uur in de bus). Cuzco ligt op 3400 meter. De eerste dagen moesten we het rustig aandoen i.v.m. de hoogte. Maar het is een leuk plaatsje met veel koloniale gebouwen en smalle straatjes en een historisch pleintje in het midden waar we in het zonnetje steeds konden uitrusten. Net als in Lima worden ook hier de straten keurig schoongeveegd. Er is veel politie op straat. Ze hebben allemaal een fluitje en als je iets doet wat niet hoort zoals oversteken bij rood licht of over het gras lopen wordt je teruggefloten. Alles wordt hier strak geregeld. Je hebt hier ook status als je netjes gepoetste schoenen hebt. Je ziet dan ook overal schoenpoetsertjes. Mijn schoenen zien er steeds stoffig uit wat een doorn in het oog is van alle schoenpoetsertjes. Ze willen mijn schoenen wel voor niets poetsen, ze vinden het een grote schande.
De eerste week in Cuzco hebben we ook nog wat dagtripjes in de omgeving gemaakt. Rondom Cuzco liggen nog veel Inca ruines 8(Inca= oorspronkelijke bewoners van Peru= indianenstam). Buiten Cuzco ben je ook meteen op het platteland. Er ziin veel lama's en alpaca's. Wie het verschil weet mag het zeggen.
De tweede week zijn we met onze spaanse les begonnen. Van maandag tot vrijdag elke ochtend van 8.00 uur tot 12.30 uur. We kregen les van Meester Edwin. Ik dacht dat ik al wat spaans kon maar mooi niet. We raakten ook flink in de war van spaans naar engels naar nederlands en weer terug. We kregen ook echt huiswerk mee en werden ook overhoord of we het wel gemaakt hadden. Het was een serieuze aangelegenheid. Naarmate de week vorderde werd Aad steeds mopperiger en brommeriger en ik steeds gefrustreerder. Was dit wel een goed idee? Toch was samen leren wel weer leuk en aan het eind van de week haddden we toch het gevoel dat we wat geleerd hadden. Vrijdagochten moesten we examen doen (ja echt) en kregen we een certificaat. We zijn met vlag en wimpel geslaagd!
Het leuke van deze school was dat ze ook allerlei andere aktiviteiten organiseerden. We zijn meegeweest met een stadstour. De gids sprak in het spaans zodat je meteen wist of je al wat geleerd had of niet. Aad heeft nog een avond meegedaan met voetballen en we zijn met z'n allen naar het Inca museum geweest. Maar de gids die toen meeging kon wel 10 minuten praten over 1 kopje. Na 2,5 uur waren we nog maar halverwege het museum. Hoewel het interresant was hadden we er toch wel genoeg van. De rest hebben we in ons eigen tempo gedaan (muy rapido).
Maandag gaan we vanuit Cuzco een trekking maken van 5 dagen.
Groeten Aad en Henny