Patagonië en Antartica - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van henny meer - WaarBenJij.nu Patagonië en Antartica - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van henny meer - WaarBenJij.nu

Patagonië en Antartica

Door: Aad en Henny

Blijf op de hoogte en volg henny

02 Januari 2006 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo allemaal,
Allereerst wensen we alle lezers van onze website een goed en gezond 2006 toe.
We zijn alweer een tijdje in Patagonië. In El Calefate onze eerste stop na Chili hebben we de Perito Moreno gletsjer bezocht. Deze gletsjer is 70 meter hoog en 2 kilometer breed. Het is de enige gletsjer ter wereld die nog groeit. Aan een kant brokkelt hij af en donderen grote ijsbrokken in het meer. De zon schijnt erop dus mooie kleuren schijnen door het ijs. (zie foto)
We doen ook nog een drie-daagse trektocht in het nationaal park Fitz Roy. Met mooi weer en eindelijk kan de korte broek aan. Aad gaat er 2x s'morgens om 5.00 uur uit voor de zonsopgang die inderdaad zeer bijzonder is. (zie foto)
Van El Calefate vliegen we naar Ushuaia, de zuiderlijkste stad van de wereld. Omdat we zover in het zuiden zitten is het s'avonds lang licht. We wilden hier een paar dagen wandelen. Als we bij een toeristen bureau zijn voor informatie zien we een last-minute aanbieding voor Antartica. Het is een 10 daagse bootreis volledig verzorgd voor minder dan de helft van de prijs. Oei, hier moeten we even over nadenken. Antartica was altijd erg ver weg en veel te duur maar nu op 1000 km en voor een koopje (nou ja koopje) komt het in een keer wel dichtbij. Veel tijd om na te denken is er niet want de boot gaat al de volgende dag. Het is wel een kans, we zijn toch in de buurt, het blijft duur. Maar ........
we gaan!!!!!!!!!!
De volgende dag zijn we om 16.00 uur aan boord van de Andrea. We worden netjes ontvangen en naar onze hut gebracht die er keurig en luxe uitziet. We maken kennis met de andere gasten. In totaal 40 mensen waarvan een grote groep Amerikanen en nog wat last minute gasten zoals wij. Er zijn nog 4 Nederlanders.
We worden voorgesteld aan de bemanning, kapitein Boris , een Kroaat, de ijsmeester; Iwan uit Moermansk (zie foto). Het management is in handen van een Oostenrijks echtpaar en de bediening bestaat allemaal uit Filipijnen. Dan is er nog een expeditie staf die ons de komende dagen van alles over Antartica gaan vertellen en laten zien.
We krijgen uitleg over de reddingsboten en de reddingspakken (zie foto).Wij hebben hier veel lol om. Hopelijk hoeven we dit niet in praktijk te brengen.
Het eerste stuk varen we rustig door de Beagle Channel, als we bij open zee komen (Drake Passage) wordt de zee ruwer en liggen we 1,5 dag zeeziek te zijn. We worden liefdevol verzorgd door ons Filipijns kamermeisje Rowena. Via de TV op onze kamer kunnen we de lezingen volgen die gegeven worden door de expeditie staf.
Aan het eind van de derde dag zijn we weer op de been. We krijgen dan uitleg over de Zodiac (zie foto). Deze boot worden de komende 4 dagen gebruikt als we aan land gaan voor excursies.
De volgende dag worden we wakker tussen de ijsbergen en de zon schijnt. We zijn aangekomen op Antartica!!!!!
We varen elke dag tussen de ijsschotsen door en gaan aan land voor pinquins en verschillende soorten zeehonden. Zo nu en dan zwemmen er een paar walvissen met onze boot mee. In de verte zien we zelfs nog Orka's op jacht naar de pinquins. Omdat we zo zuiderlijk zijn en het hier zomer is hebben we bijna 24 uur per dag licht en maken we de middernachtzon mee. Prachtige beelden levert dat s'nachts op. Het is bijna zonde om naar bed te gaan.
Van al deze dagen is het moeilijk uit te leggen wat we zien. Het is alsof we ons zelf voortdurend in een schilderij bevinden. Het ene ijsberg landschap volgt het andere op. Doordat de zon al deze dagen schijnt, wat echt bijzonder is want zelf de bemanning maakt foto`s, zijn de kleuren zo mooi en heeft wit veel meer tinten dan alleen maar wit. Hopelijk geven de foto´s een beetje een beeld van wat we gezien hebben.
Na 10 dagen volledige verzorging en 4 gangen lunches en diners is het moeilijk om weer in het ritme van het budget reizen te komen.
Van Ushuaia gaan we met de bus 11 uur naar het noorden naar Rio Gallegos. Daar hebben we niets te zoeken dus een paar uur wachten op het busstation en dan verder met de nachtbus (16 uur) naar Puerto Madryn aan de oostkust van Argentinië. We vieren Aad zijn verjaardag in de bus met een reep Milka chocolade.
In Puerto Madryn doen we een excursie. We gaan pinquins, zeeolifanten en zeeleeuwen zien. (Als of we die nog niet genoeg gezien hebben, maar het blijft leuk.)
Dan weer verder in de bus naar Bariloche. Weer een nachtbus deze keer. Een superluxe met slaapstoelen. We krijgen zelfs een warme maaltijd met rode wijn en een film dus lekker slapen.
In Bariloche in het westen van Argentinië vlakbij de grens van Chili vieren we oud en nieuw.
We hebben een all inclusieve pakket bij een restaurant. De hele avond eten en drinken en muziek. De stemming zit er eerst niet zo in. Maar na het aftellen en de champagne gaan de Argetijnen los. We krijgen feesthoedjes en samba ballen en zoenen van de Argentijnen. Goede muziek dus lekker swingen. Hier geen vuurwerk. Omdat we in een bosrijke omgeving zitten is dat verboden. Maar de Argentijnen maken wel zoveel herrie en dankzij de sambaballen missen we dat niet.
Hier in Bariloche houden we even rust.
Groeten Aad en Henny