De tijd vliegt. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van henny meer - WaarBenJij.nu De tijd vliegt. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van henny meer - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt.

Door: Aad en Henny

Blijf op de hoogte en volg henny

05 Februari 2012 | Thailand, Bangkok

Ja, de tijd vliegt en wij ook. Er is weer een hoop gebeurd in vijf weken. Vele kilometers met bus en boot en vele kilometers vliegen van boom tot boom, een spetterend oud en nieuw en zelfs weer terug in de schoolbanken.
Van Koh Chang zijn we met de bus naar Siem Riep [Cambodja] gegaan. Daar bevind zich 1 van de mooiste en grootste tempelcomplexen ter wereld nl. Angkor Wat. Om alles te kunnen bezichtigen hebben we mountain bikes gehuurd. We hebben er drie dagen rondgefietst en nog hebben we niet alles kunnen zien. Siem Riep is een gezellige stad waar we tot onze verrassing een bruisend oud en nieuw hebben gevierd. Er werd een hele straat afgezet, grote muziekboxen werden er geplaatst en in de zwoele warme avond was het een groots dans spectakel. Het is lang geleden dat wij de hele nacht dansend over straat zijn gegaan. Een minpuntje: De prijs van het bier werd met 100% verdubbeld, van 0,40 euro naar 0,80 euro voor een halve liter.
Na al deze gezelligheid naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Hier even tijd voor wat historisch besef.
Op 17 april 1975 trokken de Rode Khmer de Cambodjaanse hoofdstad Phnom-Penh binnen. Pol Pot werd premier van Cambodja . Hij trachtte op bloedige wijze van Cambodja een communistische landbouwstaat te maken in navolging van Mao. Steden moesten verdwijnen en iedereen moest boer worden. Geld, onderwijs, godsdienst en prive bezit werden afgeschaft. Huwelijken werden voortaan gearrangeerd, en kinderen werden gescheiden van hun ouders. Personen die niet meewerkten werden omgebracht. Ook intellectuelen en academici werden gedood, waarbij het dragen van een bril of het spreken van een vreemde taal iemand tot verdachte maakte. Over het geisoleerde regime van Pol Pot was aanvankelijk niets bekend, maar na verloop van tijd werd het voor de buitenwereld duidelijk wat er in Cambodja gebeurde. Op 25 december 1978 vielen troepen van Vietnam Cambodja binnen en verdreven de Rode Khmer. In totaal zouden onder zijn bewind anderhalf tot twee miljoen Cambodjanen zijn omgebracht. Dat was toen een vijfde van de Cambodjaanse bevolking.
Ter nagedachtenis van deze gebeurtenissen zijn er twee indrukwekkende monumenten in Phnom Penh die we hebben bezocht. Dit zijn de killing fields en S21, de martelschool van Pol Pot. Dit waren voor ons excursies waar we stil van werden.
Van Cambodja langs de Mekong rivier naar Laos. In het zuiden van Laos hebben we een tweedaagse tocht gemaakt op het Bolavan Plateau. Dit Plateau bestaat vooral uit koffie- en theeplantages. We hebben er overnacht in een klein dorp en zijn met de lokale gids op pad geweest langs een aantal traditionele dorpen. Elk dorp bestaat uit ongeveer 120 inwoners en is volledig zelfvoorzienend. De eerste aanblik doet middeleeuws aan door de rondscharrelende zwijnen, kippen en koeien onder de huisjes door. Maar ook hier de vooruitgang, een grote T.V. schotel en elektriciteit. De ontmoeting met de lokale bevolking was erg vriendelijk als we maar samen de waterpijp rookten.
Vanaf het rustige zuiden via de hoofdstad Vientiene, het wilde Vang Veng naar het Unesco stadje Lubrang Prabang. Dit stadje staat vol tempels maar eerlijk gezegd zijn we wat tempelmoe dus hier niet veel van gezien. We zijn er op de slowboat gestapt om twee dagen de Mekong rivier af te zakken naar Huay Xia, het grensdorp met Thailand. Nog even wat feitjes over de Mekong:10e langste rivier, lengte 4909 km, vind z’n oorsprong in Tibet en stroomt door China,Myamar,Laos,Thailand, Cambodja en Vietnam.
In Huay Xia sloeg de twijfel toe, gaan we de Gibbon Experience doen of niet. The gibbon experience is een soort speeltuin voor volwassen. Je gaat een supermooi national park in waar verschillende langere [700 meter] en korte ziplines [300 meter] zijn aangebracht. Hier vlieg je mee over de bomen en dalen en krijg je een ongelofelijk adrenaline kick. Slapen doe je in een boomhut 30 meter boven de grond. De twijfel ligt bij Henny’s hoogtevrees maar er is maar 1 manier om daar wat aan te doen en dat is gaan. Dus gaan we. We hebben er een filmpje van gemaakt, hopelijk kunnen jullie deze zien anders hebben we de foto’s nog.
Na deze kick reizen we verder naar Chiang Mai, Thailand bekend om zijn tempels, trekkings, olifantentochten en cursussen. Omdat we nog geen cursus gedaan hebben wordt dat nu wel eens tijd. We storten ons op de Thaise kookcursus en de Thaise massage cursus. Deze laatse wilde Aad al niet meer doen toen hij het woord huiswerk zag staan maar onder invloed van Henny toch braaf gedaan en dus ook voor deze cursus weer geslaagd.
Inmiddels zijn we al weer een paar dagen op ons vertrouwde eiland Koh Chang. Hier bereiden we ons voor op de terugtocht naar het koude Nederland. We hebben al contact gehad met de Rayonhoofden in Friesland, de elfsteden- tocht vind pas na 15 februari plaats als wij weer terug zijn.
Zo zijn we bij ons laatste verslag, de tijd is omgevlogen. Bedankt voor alle leuke reacties!

• 23 April 2012 - 17:46

Wilhelmien:

Hallo Aad en Henny, waar zijn jullie nu? Aangezien we jullie email adres zijn kwijtgeraakt kunnen we op een andere manier geen kontakt maken.
    Als jullie dit nog eens onder ogen krijgen, zou ik zeggen: laat nog eens wat van je horen. Groetjes Wilhelmien en Boy.(Koh Chang) email: boydehaas@home.nl of wilhelmiensep32@hotmail.com